De ce e important internetul în politică?
Pentru a da doar cateva exemple, Hilary Clinton şi-a anunţat candidatura pentru functia de presedinte printr-un filmuleţ postat pe youtube.
Rezultatele ultimelor alegeri generale din Germania au fost anunţate pe twitter înainte ca acestea să fie anunţate în mod oficial, Barack Obama a avut intreaga campanie electorala online.
Candidatul Partidului Verde, Remus Cernea, pentru Presidintia Romaniei in 2009 a avut o campanie electorala sustinuta in principal online. Si exemplele pot continura.
Dl. prof. Gerd Strohmeier de la Fachhochschule Mittweida vorbeşte despre eGovernment în lumea web 2.0, a internetului cu caracter multimedial, actual, care permite interactivitatea, dar oferă de asemenea şi lipsa selecţiei informaţiilor spre deosebire de presa tradiţională. În acest sens se creează legături şi posibilităţi de
networking, transparenţă şi creşterea participării, elemente specifice comunicării politice.
Dezavantajele folosirii internetului in scopuri politice
Pe lângă avantajele amintite mai sus, internetul folosit în interes politic are şi câteva dezavantaje. În primul rând activitatea – trebuie să fii activ politic în offline, iar apoi să devii activ politic şi în mediul online.
Al doilea dezavantaj se referă la anonimitate şi la crearea de identităţi fictive cum este exemplul profilului de facebook a cancelarului Germaniei Angela Merkel. Exista 11 profiluri pe facebook cu numele de Angela Merkel – dintre acestea 2 persoane sunt femei cu numele de Angela Merkel, dar care nu sunt cancelarul Germaniei, 8 profiluri sunt create de persoane anonime şi numai unul este profilul oficial al cancelarului.
De asemenea, în mediul online lipseşte selectivitatea, o informaţie odată apărută online va putea fi foarte greu sau nu va putea fi ştearsă deloc – fapt care duce la manipulare şi abuzuri.
Cum poate fi folosit internetul în scopuri politice?
Un exemplu elocvent în acest sens îl reprezintă administraţia şi campania electorală a preşedintelui SUA Barack Obama.
1. Campania electorală a lui Barack Obama . Acesta a avut ca scopuri principale ale campaniei online
– Achiziţia de donaţii
– Stabilizarea electoratului
– Crearea de reţele
– Instrumentalizarea formatorilor de opinie
– Campanii de marketing viral
– Recrutarea de voluntari
– Simbolizarea comunicării personale, a perspectivelor de viitor şi a modernităţii
2. eGovernment se traduce prin trei termeni diferiţi
La nivelul primelor două tipuri – eAdministration şi eParticipation – SUA stau foarte bine. Există numeroase site-uri oficiale ale guvernului american (USA.gov, recovery.gov, change.gov, data.gov, regulations.gov) care le oferă cetăţenilor informaţii şi servicii de ordin administrativ, dar şi posibilitatea să ia parte activ în procesul de luare a deciziilor – cel puţin aparent. În acest sens administraţia Obama asigură transparenţa guvernului şi a informaţiilor. Putem afla de pe data.gov de exemplu ce navă spaţială se află acum în misiune şi ce misiune trebuie să îndeplinească.
În privinţa celor două dimensiuni, eAdministration şi eParticipation se oferă nişte sugestii pentru ţările europene de a-şi îmbunătăţi eGovernmentul.
La nivelul eAdministration, ar trebui în primul rând
finalizate serviciile adminstrative online. În multe ţări aceste proces a început, dar informaţiile nu sunt complete, iar sistemele nu sunt bine puse la punct.
De asemenea ar trebui realizate conexiuni între paginile guvernamentale pentru a facilita accesul publicului la informaţie. Nu în ultimul rând ar trebui încurajată implicarea cetăţenilor, punct care face trecerea spre nivelul eParticipation-ului. La acest nivel se propune crearea de forumuri şi liste de discuţii unde cetăţenii să poată veni cu iniţiative şi propuneri legislative, care să fie însă şi luate în seamă.
Aşadar interentul reprezintă o unealtă utilă pentru mediul politic, dar doar pornind de la premisa că publicul interesat de politică este activ online. Asta înseamnă că trebuie să existe interes pentru a putea activa în acest sens.